Com serà el passaport Covid per viatjar a partir de l’1 de juliol

Les comunitats tramitaran el Certificat Digital UE Covid, que s’ha d’enllestir el mes que ve
Per als europeus que aquest estiu vulguin viatjar, la clau serà el que ja es coneix com passaport Covid, que ha d’estar enllestit, com a tard, l’1 de juliol, segons ha aprovat aquesta setmana la Unió Europea i que estarà en vigor als 27 estats membres. El Parlament Europeu haurà de ratificar el text el mes que ve.
Oficialment, se’n diu Certificat Digital UE Covid o també se’l coneix com certificat verd sanitari i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, n’ha donat detalls a la inauguració de Fitur.

És obligatori?
No, perquè no es pot discriminar els vacunats dels que no ho estan, però simplifica els tràmits d’entrada al país. Servirà tant per fer turisme com per a viatges de feina.
Com ha dit Pedro Sánchez, «no és un passaport» ni «un requisit per viatjar», sinó un mecanisme «que facilitarà l’arribada de turistes, el trànsit i la mobilitat» dels europeus.

Què hi figura, en el document?
Si el ciutadà està vacunat, si té anticossos perquè ha passat la Covid o si acaba de passar una PCR amb resultat negatiu.

Serveix qualsevol vacuna?
Només les quatre que estan aprovades per l’Agència Europea de Medicaments: Pfizer, Moderna, AstraZeneca i Janssen.
Els estats membres podrien decidir si també n’accepten altres incloses a la llista de l’Organització Mundial de la Salut per a ús d’emergència.

Es podran demanar quarantenes?
L’objectiu del document és, justament, que els estats no imposin restriccions addicionals com una quarantena, l’aïllament o més proves, «tret que siguin necessàries i proporcionades per salvaguardar la salut pública». En aquest cas, les mesures s’haurien de notificar als altres estats membres i a la Comissió.

Com es tramita?
En el cas d’Espanya, el document s’haurà de demanar a la comunitat autònoma, que té les competències de Salut. Hi sortirà la bandera de cada comunitat, segons ha dit Sánchez.

S’ha de pagar?
És gratuït.

Serà només digital?
Es tracta d’un codi QR amb una firma digital perquè no es pugui falsificar, que podran demanar la policia o les companyies aèries. El més còmode és tenir-lo al mòbil, però qui ho prefereixi també el podrà demanar en paper.

Què es farà amb les dades?
Les dades personals obtingudes no es poden emmagatzemar als estats de destí i no hi haurà cap base de dades central a nivell de la UE. Serà pública la llista d’entitats que processaran i rebran dades perquè els ciutadans hi puguin exercir els seus drets de protecció de dades.